תלמידי אילת מתעדים שואה

בערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה נחתם פרויקט תיעוד נדיר, במסגרתו נפגשו תלמידי כיתה ו' מבית ספר "גלים" עם 9 ניצולי שואה, תושבי העיר אילת ותיעדו את סיפורם האישי

תלמידים מתעדים שואה

הפרויקט המרגש בהובלת מחנכת הכיתה שני גואטה בשיתוף המחלקה להתנדבות בעירייה ומועדון מנש"ב נחתם בהפקת חוברת מרשימה שהוקדשה לבקשת ראש העירייה – מאיר יצחק הלוי לזכרו של ג'קי פריגל ז"ל שהיה מעמודי התווך בבניית העיר אילת, יוזם מסעות הנוער לפולין, מקים ומייסד מפעל "יד במדבר" להנצחת זכר השואה ומועדון מנש"ב – מועדון חברתי לניצולי שואה.

"בשנת 2015 הלך ג'קי לעולמו, כשהוא משאיר אחריו מורשת מפוארת לזכר השואה. הקדשת הספר לזכרו של ג'קי היא אמירת תודה נוספת על פועלו ובעיקר לזכרו" אמר ראש העירייה. החוברת חולקה לחברי מועדון מנש"ב בטקס שנערך בשבוע שעבר, במרכז פיס לגיל הזהב, שם פועל מועדון מנש"ב.

 

מנהלת בית הספר – חגית חזן סיפרה על התהליך: "הפרויקט נעשה במסגרת שיעורי מפתח הל"ב העוסק בין היתר במעגל הנתינה. תלמידי כיתה ו' בהובלת המורה שני גואטה החליטו לפרוץ את גבולות בית הספר ולהרחיב את פרויקט הנתינה שלהם לקהילה. לכיתה הוזמנה אמירה אדרי – מנהלת המחלקה להתנדבות באגף לשירותים חברתיים בעירייה והסבירה לתלמידים על האפשרויות לפרויקטים אפשריים ברמה העירונית. לאחר דיון מעמיק בחרו התלמידים לתעד סיפורים של ניצולי שואה. זאת מתוך ההבנה העמוקה לצורך בהזדמנות אחרונה לאסוף עדות ישירה. בשלב זה עברו הילדים הכנה מעמיקה בכיתה, חשבו על שאלות מתאימות לניצולים, העלו דילמות, תכננו וחשבו על מהלך המפגש עם הניצולים. רק לאחר שהסתיימה ההכנה יצא הפרויקט לדרך.

"כל ניצול נפגש עם קבוצה של שלושה תלמידים ביחד עם מחנכת הכיתה, שני, וסייעת הכיתה אילנית. במהלך המפגש סיפר הניצול את סיפורו האישי, התלמידים הקליטו את הסיפור על מנת שבמהלך המפגש יוכלו להיות פנויים להקשבה מלאה. במהלך השיח שאלו שאלות, התרגשו, התפלאו, למדו וחקרו. בסיום המפגש יצאו התלמידים למסע התיעוד. הם תמללו את ההקלטות, ולאחר מכן תמצתו את הסיפור לכדי כתבה. בחלק זה נפגשו התלמידים עם צוות שליווה את הפרויקט – הדס רמז ואילנית בר. במפגשים איתם עיבדו את החוויות ושיתפו ברגשות שעלו עקב המפגשים".

 

"אין ספק שעבור הילדים זו הייתה חוויה מעצבת ובלתי נשכחת. ככל שיגדלו ויעמיקו את הלמידה, יבינו שהיתה להם שותפות בתיעוד ההיסטוריה באופן האותנטי והאמיתי ביותר" הוסיפה מנהלת בית הספר. בשיחות איתם אמרו התלמידים: "שום שיעור בכיתה לא  יכול היה להסביר לנו טוב יותר, מה היה במלחמה". עוד אמרו הילדים, כי הם הרגישו משמעותיים מאוד כשהניצולים אמרו להם: "חשבנו שאת הדור שלכם הסיפור שלנו כבר לא מעניין…ריגשתם אותנו בהגיעכם".

תגובות

להשאיר תגובה