איך נהפוך את התלמיד האילתי לחיובי ומאושר ?

מסתבר שזה אפשרי . לצד לימוד מתמטיקה, אנגלית, תנ"ך ומדעים, פועלת בתשעה בתי ספר בעיר אילת, תכנית "פסיכולוגיה חיובית" במסגרתה מנוהל בבית הספר, סדר יום המתבסס על אושר, מוסריות והצלחה תוך ניהול שיח המקדם הקשבה וחשיבה חיובית זאת מתוך אמונה שתלמיד מאושר, המאמין ביכולותיו יגיע להישגים גבוהים יותר בלימודים

חושבים חיובי בצאלים

התכנית ביוזמת מינהל שח"ק בעירייה מופעלת על ידי מרכז "מיטיב" לחקר וליישום הפסיכולוגיה החיובית, במרכז הבינתחומי הרצליה. שר החינוך לשעבר – גדעון סער המשמש כיו"ר הוועדה המייעצת לתכנית, ביקר בשבוע שעבר באילת וביחד עם ראש העירייה – מאיר יצחק הלוי סיירו בשני בתי ספר יסודיים "צאלים" ו"עציון גבר", בהם פועלת התכנית. השר לשעבר, התרשם מאוד מיישום התכנית באילת. "זה החינוך האמיתי" אמר סער. ראש העירייה עדכן את סער, כי על רקע הצלחת התכנית היא תורחב בשנה הבאה לבתי ספר נוספים וגם לגני הילדים.

 

פסיכולוגיה חיובית היא תכנית חינוכית ייחודית להנחלת תרבות בית ספרית המקדמת רווחה נפשית בקרב התלמידים. במסגרת התוכנית עוברים כ – 220 עובדי הוראה העוסקים בקידום האושר של ילדינו, הדרכה על ידי צוות פסיכולוגים מומחים ממרכז "מיטיב". את התכנית מלווה באילת מרכז פסג"ה. לצד הכשרות הצוותים החינוכיים פועלת קבוצה עירונית "שגרירי פסיכולוגיה חיובית" המורכבת מנציגי מינהל שח"ק, מורים מבתי הספר בהם מיושמת התכנית, אגף החינוך, מרכז פסג"ה, שפ"ח ויועצות, מטרת הקבוצה, להחליף רשמים ולהעלות רעיונות ללמידה הדדית.

ד"ר דרורי גניאל – ראש מינהל שח"ק בעירייה ציין: "אנו שואפים להטמיע את הפסיכולוגיה החיובית בכל מוסדות החינוך באילת כחלק מתרבות בתי הספר להעצמת המורים ושיפור הישגיהם ורווחתם של כל התלמידים" והוסיף בסיפוק, כי תוצאות ההערכה המלווה את התכנית, מראות בבירור שתלמידים המשתתפים בתכנית, מציגים עלייה משמעותית ומובהקת ברמת ההשקעה בלימודים, בהישגים, ברמת האושר, הרגשות החיוביים ושביעות  הרצון.

 

"פסיכולוגיה חיובית הוא ענף העוסק בחקר האושר, בניגוד לפסיכולוגיה הטיפולית הקלאסית שהתמקדה בטיפול בהפרעות נפשיות. הפסיכולוגיה החיובית פונה לאוכלוסייה "הבריאה" ועוסקת בניסיון למצוא ולטפח "חוזקות" – תכונות חיוביות וכישרון אנושי ולהפוך את החיים למספקים יותר‏" הסבירה רונית בית       הלחמי – מנהלת מרכז פסג"ה וציינה, כי בסיור בין בתי הספר ניתן לראות, כי הפסיכולוגיה החיובית כבר הושרשה.

יש שהחליטו כי בכל יום הם מתקשרים לשלושה הורים לדווח על דברים חיוביים שעשו התלמידים, שעת מחנך נפתחת בשיר ובשיח על מילותיו, מציינים מעשים חיוביים של תלמידים בכיתות ומעשים חיוביים של מורים בישיבות. יש ששילבו מדיטציה בדקות הראשונות של הבוקר,  אחרים הקפידו על שימוש בביטויים חיוביים לחיזוק התלמידים ומכתבי תודה למורים. באחד מבתי הספר נפגשו המורים למפגש שכולו צחוק… ועוד הרבה רעיונות מקסימים.

תגובות

להשאיר תגובה