לראשונה בהסטוריה של העיר: רצועת החוף של אילת תשנה את פניה

זוהי תפיסה תכנונית חדשה ורחבה בעזרתה תשנה רצועת החוף מטאבה לעקבה את פניה. יותר מ- 100 מיליון שקלים תשקיע המדינה במסגרת הסכמי הגג עם עיריית אילת בשיקום ופיתוח רצועת החוף של אילת בין טאבה לעקבה. על הסכם הגג העומד על סך 847 מיליון ₪ יחתום בשבוע הבא ראש העיר

הדמיה של קטע "עין סוף אילת"

 על הסכם הגג העומד על סך 847 מיליון ₪ ותכליתו תקציבי ממשלה להקמת תשתיות עירוניות לקראת בינוי, יחתום בשבוע הבא, ראש העירייה – מאיר יצחק הלוי, במעמד ראש הממשלה – בנימים נתניהו ושר האוצר – משה כחלון. ראש העירייה: "עיניי נשואות כעת קדימה אל השנים הבאות ואל תהליכי היישום. אני קורא מכאן לממשלת ישראל להכריז על רצועת חופי ים סוף כנכס לאומי ולבנות עם עיריית אילת תכנית עבודה משותפת ליישום התכנית".

 לצד פיתוח טיילת השלום מטאבה לעקבה שתכלול מוקדי פעילות ואירוח איכותיים ומגוונים, תחולק רצועת החוף לשני מתחמי תיירות משלימים: בצפון, התחדשות עיר החוף כמרחב תיירותי תוסס ושוקק חיים בסטנדרטים הגבוהים ביותר ובדרום יפותח החוף כמתחם תיירות טבע ייחודי ״עין סוף אילת״ המציע רוגע בחיק הנוף המרהיב של אילת, כולל מתחם תיירותי אקולוגי הקושר בין הים למדבר תוך שמירה על ערכי הטבע, הכשרת נאות מדבר מוצללות, מזחים ייחודיים, כפרי גולשים, צוללים ומטיילים, בניית מלונות נישה ומתחמי אירוח ייחודיים המשולבים במקום ובנוף.

עוד בתוכנית הכשרת חוף אקולוגי משטח קצא"א, חניון חנה וסע, שירותי הסעה לחופים הדרומיים, הרחבת רצועת החוף על ידי הסטת הכביש והחניות, פיתוח תחבורה ימית בין החוף הצפוני לדרומי ובהמשך הכשרת טיילת ימית ראשונה מסוגה בחוף הדרומי. התכנית זוכה לתגובות נלהבות של משרדי הממשלה והרשויות שנחשפו אליה ומבקשים לקחת בה חלק.

התכנית לפיתוח חוף אילת בהובלת הנהלת העירייה, בניהול והנחייה של מהנדס העיר – אינג' אסף אריכא ובביצוע משרד האדריכלים – מייזליץ כסיף (מתכנני נמל תל אביב), כוללת חזון תכנוני של כל רצועת החוף, ובמקביל גם תכנית פעולה לתכנון וביצוע פרויקטים למימוש החזון, החל מטווח הזמן המיידי. מדיניות הפיתוח המוצעת בתכנית, מיועדת להסדיר את ריבוי היוזמות המקומיות והאינטרסים היזמיים ולנתבם לחיזוק ובניית תמונת העתיד של רצועת החוף באילת. היתרון של התכנית הינו בישימות המיידית של הפרויקטים המוצעים בה, הנשענת בשלבים הראשונים על תב"עות מאושרות לאורך הרצועה. במסגרת התכנית, חולקה הרצועה ל – 11 מתחמים הכוללים כ – 100 פרויקטים לאורכה, חלקם במרחב הציבורי, חלקם מכוונים ליישום על ידי גורמים פרטיים וחלקם מיועדים למתחמים עירוניים שייצאו במכרז להפעלה על ידי גורמים פרטיים.

במסגרת התכנית, עתידים לצאת כבר במהלך שנת 2017 שלושה מכרזים, האחד לביצוע החלק הדרומי של טיילת "עין סוף אילת" מטאבה ועד שמורת האלמוגים, שתסדיר את חופי הרחצה הדרומיים, באופן שלא יאפשר עוד חניית רכבים וקרוואנים על שפת החוף, ותהיה חלק ממתחם תיירותי אקולוגי המתחיל את טיילת השלום הקושרת בין טאבה לעקבה. עוד כחלק מהתכנית ישולב שביל אופניים, הצללות ירוקות ומזחים ייחודיים לשמירה על שמורת האלמוגים.

מעבר ליצירת רצף איכותי ומזמין של טיילת ושביל אופניים מחוף אלמוג ועד מסוף טאבה יטפל הפרויקט בהרחבת רצועת החוף, הסטת הכביש מערבה להרחקת החניות מקו המים וכן שיקום וטיפול נופי מוקפד בכל דופן ההר ליצירת הקשרים המתבקשים בין תיירות החוף לתיירות ההר והמדבר. כמו כן ייצאו שני מכרזים נוספים למתחמי אירוח של תיירות אקולוגית מדברית, האחד מתחם הקרולינות שישתרע על שטח של כ – 20 דונם ויכיל כ – 70 יחידות אירוח, שיציעו לינה עממית מעוצבת וייחודית בסגנון מדברי ובחיבור לטבע. מכרז נוסף ייצא להקמת כפר צוללים שיכלול מרחב תיירותי משולב הכולל מסעדה נופית הצופה למפרץ לצד מתחם קמפינג איכותי המשולב בדופן ההר בסמוך לאתרי הצלילה בחוף הדרומי. אלה הינם כחלק מהתכנית העירונית להקמת 6,000 חדרי אירוח נוספים עד שנת 2030.

 רצועת החוף של אילת המשתרעת לאורך כ – 10 ק"מ היא הנכס האסטרטגי הגדול ביותר של העיר. רצועה זו היא שער לים סוף מצד אחד, ים בעל אוצרות טבע נדירים ברמה בינלאומית, ומצד שני שער למדבר דרך הרי אילת היפהפיים. שילוב נדיר זה של ים ומדבר מאפשר לאילת להציע חוויה ייחודית לתיירים מהארץ ומהעולם, הקשורה קשר הדוק לטבע ולסביבה, קשר המשלים את חווית עיר החוף התיירותית האינטנסיבית שמציע, צדה השני של העיר. מכאן נבחר הקונספט המוביל בתכנית הכולל הפכים משלימים, ין ויאנג, ניגודיות המאפשרת חוויות משלימות – עיר החוף (החופים הצפוניים) עיר תיירות מודרנית, תוססת ואינטנסיבית ו"עין סוף אילת", מתחם תיירות טבע השואב את עוצמתו מערכי הטבע והנוף (מריף הדולפינים עד טאבה).

השלב התכנוני הראשון שלווה על ידי יועצים בתחום הסביבה, הכלכלה, התיירות, התנועה ועוד, הסתיים והוצג בהצגה ראשונית למנכ"ל וצוות הנהלת משרד התיירות, שאישר את מימון המשך התכנון, ליו"ר הוועדה לשמירת הסביבה החופית (ולחו"ף) וצוותה, לרשות מקרקעי ישראל (רמ"י) מחוז הדרום השותפה למימון שליש מעלות התכנון, למשרד להגנת הסביבה, לרשות הטבע והגנים ולנציג היחידה לאכיפת דיני מקרקעין. בחודש הבא, תוצג התכנית ללשכת התכנון במחוז דרום. עוד הוצגה התכנית אמש (א') בהצגה ראשונה, כחלק מהליך שיתוף ציבור לכ – 140 בעלי העניין, בעלי עסקים ויזמים, לאורך הרצועה ובהמשך ייערכו שולחנות עגולים של בעלי העניין.

" אילת זכתה במשאבי טבע ייחודיים ונדירים. מפרץ ים סוף, סביבו שוכנות ארבע מדינות משתי יבשות, הוא לטעמי המפרץ היפה ביותר בעולם, אזור מפגש נדיר בין ים ומדבר. עבורי סיום התכנית הכוללת של רצועת החוף הקסומה הזו הוא מהלך היסטורי וצעד ראשון בהגשמת החלום ארוך השנים. עיניי נשואות כעת קדימה אל השנים הבאות ואל תהליכי היישום. אני קורא מכאן לממשלת ישראל להכריז על רצועת חופי ים סוף כנכס לאומי ולבנות עם עיריית אילת תכנית עבודה משותפת ליישום התכנית" ציין ראש העירייה – מאיר יצחק הלוי והוסיף: "תקוותי וחלומי שבעזרת פיתוח זה של רצועת החוף תהפוך אילת לאבן שואבת לתיירים ומבקרים מכל העולם ושהשכנים מדרום וממזרח ימשיכו לבנות את רצועת החוף בתכנון שימשיך את התכנון שלנו, ובכך תהפוך רצועת החוף המשותפת לגשר לשלום בין המדינות".

מהנדס העיר -אינג׳ אסף אריכא המוביל את התכנית ציין: "לפני כשנה יצאנו למסע מרתק של חקירה, גיבוש חזון והכנת תכנית אסטרטגית שתצייר את תמונת העתיד של רצועת החוף של אילת מטאבה לעקבה. התכנית מהווה את המסגרת לפיתוח רצועת החוף במרחב הציבורי ועבור יזמי השוק הפרטי, באופן שסך הפעולות ירכיבו את פאזל תמונת העתיד. התכנית בנויה על הייחודיות המקומית ומגישה אותה באופן מדויק, אותנטי ומלא מחשבה".

תגובות

להשאיר תגובה