לרגל יום הפופקורן הבינלאומי : מה אתם יודעים על התירס ומוצריו?

למשל שהוא שייך למשפחת הדגנים, נחשב לפחמימה ויש לו המון ויטמינים. ליטל פיינגרץ, דיאטנית קלינית בסטודיו סי עם עוד מידע מרתק על הצהוב הזה

1. התירס שייך למשפחת הדגנים, וידוע בשם המדעי שלו "Zea mays". זהו שם מסורתי, שידוע לילידי אמריקה.
2. ניתן למצוא את התירס בצבע אדום, ורוד, שחור, סגול וכחול על אף שאנו לרוב משייכים את התירס לצבע הצהוב.
3. עונת הקיץ היא העונה שטעם התירס הוא במיטבו, למרות שניתן למצוא אותו בשווקים בכל ימות השנה.
4. בתעשייה משתמשים רבות בתירס לייצור מוצרים מגוונים, למשל: שמן תירס, עמילן תירס, התססת תירס ליצירת כוהלים, מוצרים שונים המכילים תירס כמו קרקרים מתירס ועוד.

שאלנו את ליטל פיינגרץ, דיאטנית קלינית בסטודיו סי, מה הם יתרונותיו של התירס? האם הוא מאבד את יתרונותיו בבישול? ומה עדיף יותר קלח תירס חם או תירס מקופסה? תירס או פופקורן? והאם שימוש בשמן תירס בריא לנו?

יתרונות התירס ותוצריו:
· התירס הוא מרכיב מרכזי במגוון מזונות כגון טורטייה, פולנטה או חטיף כמו פופקורן או חלק מהמטבח והבישול הביתי, התירס הוא מקור ייחודי של יתרונות בריאותיים.
· התירס מכיל ויטמינים ומינרלים חיוניים כמו סוגים שונים של ויטמיני B כמו ויטמין B1, וויטמין B5 , וחומצה פולית.
· התירס עשיר בנוגדי חמצון והינו מקור טוב למינרל מנגן. התירס מכיל תרכובות מן הצומח ונוגדי חמצון כגון בטא קרוטן, לוטאין, אנתוציאנין ועוד. תירס צהוב למשל, מכיל ריכוז גבוה של קרטנואידים ולוטאין וזיאקסנתין, ותירס כחול מכיל ריכוז גבוה של נוגד החמצון אנתוציאנין. רוב המחקרים שעסקו בהפחתת הסיכון למחלות ע"י צריכת נוגדי חמצון ממקור תזונתי לא בדקו את סגולותיו של התירס, עם זאת נעשו מספר מחקרים שבדקו את ההגנה שנוגדי החמצון של התירס מספקים מפני מחלות לב וכלי דם ונמצא באותם מחקרים, כי נוגדי החמצון של התירס עלולים לסייע בהגנה מפני מחלות לב וכלי דם. תרכובות נוספות בתירס נמצאו כמסייעים בהורדת לחץ דם, אך נדרשים מחקרים נוספים כדי לאשר את סגולותיו הבריאותיים. כדי לאכול את התירס עליו לעבור תהליך בישול או ייבוש למוצרי מזון שונים בתעשייה. מחקרים מראים, כי ייבוש התירס בטמפרטורה של 65-93 מעלות צלזיוס לא הפחיתה את ריכוז נוגדי החמצון שבו.
· התירס הוא בהיותו פחמימה מורכבת העשירה בסיבים תזונתיים, והיותו בעל תכולת חלבון מספקת כ- 5-6 גרם חלבון לכוס. תכונות אלו תורמות למנוע ספיגה מהירה של הסוכר מהמערכת העיכול לדם, וע"י כך לשמור על רמות סוכר מאוזנות בדם. צריכה של 1-2 כוסות תירס נמצאה כמסייעת לאיזון טוב יותר של רמות הסוכר בדם בסכרת סוג 2 וסוג 1. מחקרים אף הראו שצריכה של תירס לעיתים קרובות קשורה לצריכה מספקת וטובה של סיבים תזונתיים. למשל אנשים שצורכים לעיתים קרובות פופקורן, נוטים לצרוך פי 2-3 יותר דגנים מלאים, מאנשים שלא צורכים פופקורן. צריכה של סיבים תזונתיים טובה לעיכול.
מהי הצורה הטובה ביותר לבשל תירס מבלי שנפגע ברכיביו?
ניתן לבשל תירס עם או בלי קליפה במגוון דרכים. אם מבשלים או מאדים את התירס, מומלץ שלא להוסיף מלח או לבשל למשך זמן ממושך, כדי למנוע את התקשותו ופגיעה בטעמו. במידה וצולים את התירס בתוך הקליפה על הגריל יש להשרות את התירס ולהרתיחו מראש לפני הצלייה. הידעת? הצורה הטובה והמומלצת ביותר להכנת התירס, היא באידוי של כ-5 דקות.
מה עדיף: תירס או פופקורן?
תירס רגיל או קפוא עשיר יותר בנוטריינטים מאשר הפופקורן, יחד עם זאת הפופקורן נחשב לחטיף בריא וגם פה תלוי איך מכינים אותו. הדרך הבריאה ביותר להכין פופקורן היא קודם כל לשים את גרעיני התירס במכשיר אוויר להכנת פופקורן, ורק אח"כ בסוף להוסיף מעט שמן זית, ולא לשים את השמן מהתחלה, וזאת על מנת למנוע את חמצון השמן. משך זמן חימום קטן יותר של השמן, כך השמן מחומצן פחות. הידעת? הכנת פופקורן במיקרוגל בשקית אינה מומלצת, משום שמחקרים הראו, כי בחימום נוצרות תרכובות כימיות מסרטנות המתפרקות משקית הפופקורן.

מה עדיף: קלח תירס חם או מהקופסה?
קלח תירס וגרעיני תירס מוקפאים שאינם מעובדים בריאים יותר ומומלצים יותר לאכילה מאשר תירס מקופסת שימורים. שיטת הקפאת התירס שומרת על הערכים התזונתיים של התירס. תירס משומר פחות מומלץ משום שמזון שמקורו מקופסאות שימורים מכיל חומרים כימיים כגון ביספינול A, כמו כן תירס משומר מכיל כמות גבוהה של נתרן.
שמן תירס – האם הוא בריא לנו?
את שמן התירס מכינים מזיקוק של זרעי התירס. השמן מכיל חומצות שומן רב בלתי רוויות מסוג אומגה 6, חומצת שומן חיונית לגוף אך כאשר היא עוברת חימום היא עלולה להזיק לגוף ולהגברת הסיכון למחלות לב וכלי דם למשל. צריכה של שמן תירס עלולה לגרום גם לירידה ברמות הכולסטרול הטוב בדם אך גם לירידה בכולסטרול הרע בדם. על כן שימוש בשמן תירס פחות מומלץ בייחוד כאשר משתמשים בו לבישול או אפייה.

תגובות

להשאיר תגובה