מדריך מד"א לצום יום הכיפורים

אדם קשיש או חולה? אישה שעוברת טיפולי פוריות? פגיעה בתפקוד כליות? מה אוכלים לקראת הצום ובסופו? במד"א נערכים בכוחות מתוגברים לקראת צום יום הכיפורים ומגישים לציבור את המדריך המלא לצום בטוח ואיך שומרים על רוכבי האופניים והולכי הרגל?

למעלה מ- 2,000 מקרים מטופלים בממוצע על ידי צוותי מד"א מדי שנה ביום הכיפורים, בהם מאות הולכי רגל וילדים שנפגעים בכבישים בזמן רכיבה על אופניים רגילים וחשמליים ולמעלה מ- 200 בני אדם מתעלפים כתוצאה מהצום.

גם השנה בנוסף לצוותי מד"א בתחנות, לכונני מד"א הרכובים על אופנועים ולכונני מד"א הפזורים עם אמבולנסים בשכונות ובערים, יתווספו כונני מד"א בעלי ציוד רפואי מתקדם שחלקם אף כולל מכשיר החייאה  בבתי הכנסת ברחבי הארץ, ויוכלו להעניק טיפול רפואי מיידי. בנוסף, יעמדו בכוננות גבוהה גם שני מסוקי מד"א, המשמשים לפינוי ולהצלת חיים באזורים מרוחקים, בצפון הארץ ובדרומה.

לקראת צום יום הכיפורים, מגיש מד"א לציבור את המדריך המלא לצום בטוח:

ארוחה מפסקת:

  1. בכדי להקל על הצום, במיוחד לילדים הצמים לראשונה, יש להקפיד על שתייה מרובה לפני תחילת הצום. יש לשתות לפחות ליטר וחצי מים ולהפחית את שתיית המשקאות המכילים קפאין (קפה, קקאו, קולה, תה). כמו כן, מומלץ להימנע משתיית משקאות מתוקים המגבירים תחושת צמא.
  2. יש להימנע ממאכלים מלוחים במיוחד, כמו חמוצים ופיצוחים הגורמים לספיחת נוזלים ולצמא.
  3. על ילדים שצמים לראשונה יש להקפיד עוד יותר על שתייה מספקת ושהות באזורים מוצלים, בעיקר אם שוהים מחוץ לבית.
  4. במהלך הארוחה המפסקת, מומלץ לשלב מכל קבוצות המזון, פחמימות מורכבות עם חלבונים וירקות, היוצרות תחושת שובע לזמן רב יותר.

 

חולים וקשישים:

מד"א ממליץ לחולים, קשישים ונשים בהריון להתייעץ עם רופא לפני הצום, בדגש על חולים הסובלים מאי ספיקת כליות, ממחלות לב, טרשת עורקים, חולים אונקולוגים, מושתלי כליות, לב או כבד, בשל החשש שתסמיני המחלה יחמירו עקב הפסקת נטילת התרופות. כך גם הסובלים מסוכרת, לחץ דם גבוה, אפילפסיה, פעילות יתר\חוסר של בלוטת התריס ומחלות כליות וכבד. חולי סכרת יקבלו הוראות מהרופא המטפל על מינוני אינסולין שיש להזריק אחרי הארוחה ובמהלך הצום.

 

פגיעת תפקוד כליות

עקב הימנעות משתייה במהלך הצום, עלולות להיווצר בגופנו אבנים בכליות. מדובר בבעיה נפוצה, המתגלה לרוב בעתות צום. הסימנים הראשונים לפגיעה במערכות הגוף בשל חוסר נוזלים הם כאבי ראש, טשטוש ראייה ובשלב חמור יותר קשיים במתן השתן ופגיעה במערכות בגוף האחרות. לצמים מומלץ להישאר במקומות מוצלים וממוזגים.

 

התייבשות

על פי תחזית מזג-האוויר, צפוי לשרור במהלך הצום מזג אוויר חם ברחבי הארץ. טמפרטורות גבוהות, שהייה בחום והימנעות משתייה ומזון עלולים לסכן את הצמים. יש לשים לב במיוחד לתינוקות, ילדים וקשישים במידה ושוררים תנאי חום כבד. בכל מקרה בו מורגשת חולשה כללית ומופיעים סימני התייבשות (חולשה, סחרחורות, בחילות והקאות) יש להזעיק במהירות את צוותי מד"א בטלפון החירום 101 ולהישמע להנחיות החובשים והפאראמדיקים במוקד עד להגעת צוותי מד"א למקום.

 

נשים בטיפולי פוריות

במהלך יום הכיפורים פאראמדיקים של מד"א יזריקו תרופות לנשים בטיפולי פוריות.

נשים הנמצאות בתהליך של טיפולי פוריות וזקוקות לסדרת זריקות הורמונאליות ועפ"י המלצת הרופא המטפל חייבות לקבלן בתאריכים ובשעות הנקבעים מראש, יוכלו במידת הצורך להתקשר למד"א בטלפון 101 על מנת לתאם מראש את הגעתן לתחנת מד"א, להביא את החומר להזרקה וכן את הפניית הרופא המטפל עם התאריך והשעה של ההזרקה, מינון, מיקום ואופן ההזרקה (תוך שרירי, תת עורי).

הפאראמדיקים של מד"א יזריקו את התרופות אך ורק למטופלות שכבר קיבלו לפחות זריקה אחת לפני כן מאותה התרופה.

 

 

 

 

רכיבה על אופניים

יום כיפור, היום בו כבישי היישובים והערים והכבישים הבין-עירוניים מתמלאים בהולכי רגל, רוכבי האופניים רגילים וחשמליים, סקייטבורד, רולר-בליידס וקורקינט, הוא יום בו קיימת סכנה גדולה לילדים אשר עלולים להיפגע כתוצאה מחוסר זהירות. מדי שנה, צוותי מד"א מטפלים במהלך יום הכיפורים בכ- 200 ילדים בממוצע, שנפגעים בתאונות הנגרמות תוך כדי רכיבה על אופניים והחלקה על גלגיליות, סקטבורד ורולר-בליידס. נתון זה גבוה פי חמישה מהממוצע של יום רגיל בשנה.

 

המלצות מד"א לבטיחות ילדים לרכיבה בטוחה:

  1. בכדי להימנע מפגיעות, יש להקפיד על חבישת קסדה, מגיני בירכיים ומגיני מרפקים בכל רכיבה על אופניים, סקטבורד, רולר-בליידס וקורקינט.
  2. יש להימנע מרכיבה בלילה. אם בכל-זאת רוכבים בלילה, יש להקפיד על תאורה נאותה, ללבוש בגד בהיר ולוודא שיש מחזירי אור על האופניים וכן על הבגדים.
  3. בעקבות ריבוי רוכבי האופניים בכלל והחשמליים בפרט הנעים על הכבישים והמדרכות במהלך יום הכיפורים יש להשגיח על הילדים והפעוטות של יפגעו בזמן שמשחקים או רוכבים על כלים קטנים במיוחד בהם בימבה וכו'.
  4. בכל מקרה של פציעה וחבלה משמעותית, יש להשאיר את הנפגע במנוחה מוחלטת ולהזעיק את מד"א בטלפון החירום 101, יש להישמע להוראות החובשים והפאראמדיקים במוקד מד"א.
  5. מד"א מבקש מציבור ההורים להשגיח על ילדיהם ולאפשר נסיעה בטוחה לאמבולנסים הנוסעים להציל חיים.

 

יציאת הצום

מומלץ לשבור את הצום בארוחה קלה. להתחיל בשתייה פושרת (לא חמה מידי) מלווה בפרוסת עוגה פשוטה או שתי פרוסות לחם עם גבינה. לאחר כשעה ניתן לאכול ארוחה קלה.

 

במד"א פונים לציבור המתפללים המגיעים לבתי הכנסת עם ילדים ופעוטות לתת תשומת לב מיוחדת ולהשגיח עליהם במהלך התפילה. מדי שנה במד"א נקראים לטפל בילדים ופעוטות שנפגעים בסביבת בית הכנסת בעת משחק במקומות בהם קיימת סכנה ושאינם מיועדים למשחקי ילדים ופעוטות. לפני מספר שנים ילדה כבת 4 טבעה במקווה סמוך לבית כנסת בבני ברק בזמן התפילה, מקרה שניתן היה למנוע.

 

אזהרה והצהרה

בשום אופן אין בהנחיות המפורטות בדפי מידע אלו להקנות סמכויות טיפול או אבחון מעבר לידיעותיך בהגשת עזרה ראשונה. הנחיות אלו אינן באות להחליף את פעולות ההצלה באופן מקצועי. בכל מקרה מומלץ לפנות לייעוץ רפואי מקצועי. חשוב לעבור קורס עזרה ראשונה והחייאה במסגרת מגן דוד אדום.

תגובות

להשאיר תגובה