אילת כנווה מדבר ולא רק עיר ים

עבודות הגמר בוגרי בית הספר לארכיטקטורה באוני' אריאל נתנו ביטוי והתייחסות מעניינת לאזור הדרום מכיוונים שונים ומגוונים. יש גם פרויקט אילתי

אורטל חזן אוניברסיטת אריאל

נתחיל כמובן בפרויקט של אורטל חזן : עיר נווה מדבר – אילת

העיר הקיימת מעבר לתיירות, היא עיר ללא זהות עירונית מוגדרת, אינה מתייחסת להיותה עירמדבר, אלא רק להיותה עירים. "בפרויקט, בחרתי לנתח את הרחוב המרכזי של העירשדרות התמרים,המתחיל בהרי המדבר ומסתיים בים. מהי המשמעות של החיים במדבר? מהי ההפסקה מהמדבר? מתוך רצון לענות עלשאלות אלו, בחרתי לעסוק במושג נווהמדבר", היא אומרת. מקום המהווה אבן שואבת, מכנס, נותן מחסה מהשמש ומספק מנוחה, מיםומזון.  כיכר האוניברסיטה מהווה מוקד התייחסות בהצעתי.  התכנון מציע מרחב שייצור עירוניות חדשה ומתפקדת לעיר, עירוניות מדברית  הנותנת מענה המותאם לוקאלית, באמצעות יצירת דפוס בינוי ייחודי המותאם לטופוגרפיה, לאקלים ולנוף האילתי.

מריה סורוקין כניסה לעיר כמקום – ערד:

בערד תבחין מרחוק אך ככל שתתקרב היא תעלם. חזון מייסדיה כלל הבטחה רבה; עיר בעלת אוויר נקי ונוף מדברי משגע, עיר מודרניסטית שבתחילת דרכה הייתה מקום נחשק ביותר.  בפועל החזוןהתנפץ. מטרת הפרויקט -להחזיר חיים לעיר. ערד יושבת על ציר מרכזי המוביל לים המלח ולאילת ומתקיימת בו תנועהערה, שלא נכנסת אליה. בפרויקט, יצרתי מרכז תרבות הפוגש את הנוסעים לכיוון ים המלח כבר בצדי הכביש הנכנס לעיר.

מהותו של מרכז התרבות היא ליצור עניין מידי אצל הבאים ולגרום להם לרצות לעצור להתרענן בעיר ואף לשהות בה זמן מה. מרכז התרבות בנוי כנווה מדבר ויקיים דיאלוג תמידי בין העיר למדבר אם בצורה ואם בחומר. יצירת מיקרו-אקלים מוצלשנעים להתהלך בו ומגן על עוברי האורח מהחום המדברי. כל זאת על מנת לתרום לאינטראקציה בין האנשים, הקומפלקס והמדבר.

מריה סורקין אוניברסיטת אריאלראובן פריאב  Urban Stream – קריית גת:

הפרויקט עוסק בשאלת הנחל העירוני ומהו יחסן של הערים בישראל כלפיהנחלים העוברים בהן. נחל לכיש העובר בגבולה הצפוני של קריית גת על שני יובליו הינו נחל אורבאני. שם מנסה ראובן פריאב, לבדוק כיצד הנחל מכונן את העיר. ההצעה כוללת אלטרנטיבה תכנונית לעיר קריית גת, כזו המתייחסת כראוי אלקיומו של הנחל, הגדרת העיר על ידי דחיסתה לתווך שבין שני יובלי הנחל המתפצלים, תוך התייחסות לתמ"מ לקריית גת לשנת 2035 , תכנית בה העיר משלשת את נפחה.

תגובות

להשאיר תגובה